Je vindt het belangrijk dat je kind gaat sporten, dat hij voldoende beweging krijgt. Misschien vind je het belangrijk dat hij voor zichzelf leert opkomen? Of dat je kind meer zelfvertrouwen nodig heeft. Wellicht meer balans of motorische vaardigheden ontwikkelen. Door het ruime aanbod, zie je soms het bos door de bomen niet meer. Welke sport past goed bij mijn kind?

Heb je zelf nog geen idee? En vind je het moeilijk om een geschikte sport te kiezen voor je kind? Heb je handvatten nodig bij het bepalen van een sport, lees deze blog dan verder.

Waar begin je?

Gezondheid is je meest waardevolle bezit, zelfvertrouwen is je beste vriend. Focus je Chi!

  1. Bepaal eerst wat de prioriteiten zijn.

Ik vind het belangrijk dat mijn kind meer moet bewegen (bv. mijn kind heeft te veel energie / voor beter conditie & gezondheid) of dat mijn kind voor zichzelf leert opkomen (zelfverdediging), liggen al ver uit elkaar. Uiteraard zijn er ook sporten die beide waarden combineren. Er zijn zowel contact- als non-contact sporten, waarbij de focus ligt op het bouwen van zelfvertrouwen.

2. Wat past het beste binnen de huidige gezinssituatie?

Als het gezin al een heel druk schema heeft, er naast school ook al veel andere activiteiten zijn, dan is het makkelijker en meestal handiger om te kijken welke dag(en) en dagdelen passen binnen de huidige gezinssituatie. Indien het al veel moeite kost om bij elke les op tijd te komen, dan is dat niet prettig voor niemand, voor het kind, de trainers en de andere kinderen in de les. Natuurlijk is dit mede afhankelijk van hoeveel waarde hecht aan het beoefenen van een sport. Wordt het kindje gepest, dan heeft dat de hoogste prioriteit. Moge dat duidelijk zijn. Een geschikte vecht/verdedigingssport is dan belangrijk.

NEXT STEP: 2 OPTIES

Nu je de prioriteiten hebt bepaald en je weet welke dag(en) het beste uitkomen, zijn er 2 opties:

  1. Kijk op het lesrooster naar de beschikbare sporten. En bepaal of deze bij de prioriteiten past.
  2. Heeft een bepaalde doelstelling een hogere prio, kijk dan op welke dagen de sport(en) en lessen worden gegeven.

3 TYPE SPORTEN

Alle sporten zijn erop gericht om ons lijf te voelen, beter in ons vel te zitten en bouwen daarmee aan een stuk lichaamsbewustzijn, zodoende bouwen we mede aan een stuk zelfvertrouwen. Desalniettemin binnen deze overeenkomstigheid, maken we onderscheid in 3 type sporten:

  1. Vechtsport vs. Non-vechtsport
  2. Binnen vechtsport zijn er: Contact-Sporten vs. Non-Contact Sporten
  3. Binnen de Contact-Sporten is er nadruk op: Defensief vs. Offensief

Moge duidelijk zijn wat vechtsporten zijn. Onze niet-vechtsporten zijn oa. Bootcamp en Yoga. Bootcamp is oa. gericht op conditie, kracht, en afvallen. Yoga is meer gericht op lenigheid, uithouding en ademhaling.

Bij de vechtsporten hebben we in principe geen contact bij kung fu. Daar trainen we vooral Balans, en leren we sterk te staan, te aarden, gebruik te maken van correcte lichaamspostuur. Onze Contact-Sporten zijn boksen, kickboksen en BJJ.

VECHTSPORTEN

Boksen en Kickboksen zijn staande vechtsporten. Er wordt getraind met beschermingsmateriaal. Focus ligt op samenwerken, stoot-en trapwerk en verdediging hiertegen.

BJJ (Braziliaans Jiu Jitsu) is een verdedigingssport, waarbij we met een Gi (Kimono) trainen. Focus ligt op samenwerken, grondwerk (zeg maar soort van worstelen, maar dan heel technisch). We leren hier grepen, klemmen, later ook verwurgingen en we leren verantwoordelijkheid.

Alle sporten dragen bij aan het motoriek van het kind.

RESPECT, VERANTWOORDELIJKHEID & BLIJER, GEZOND KIND

Binnen onze vechtsporten (kung fu, kickboksen en BJJ) maken we gebruik van een bewezen motivatie & beloningssysteem. Verder leren de kinderen bij alle sporten respect. Bij de vechtsporten leren kinderen om te gaan met hun geleerde technieken. Een stukje verantwoordelijkheid en uiteindelijk een (mentaal) sterker, blijer en gezonder kind!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Name *